همزمان با روی کار آمدن کسب و کارهای نوین و استارتاپ های کوچک، طراحی دکوراسیون اشتراکی به یک مدل رایج در طراحی دکوراسیون اداری تبدیل شده است. این مدل از طراحی مزایای بسیاری در اختیار شما قرار می دهد. اما اجرا و انجام آن نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد. بر همین اساس توصیه می کنیم در طراحی فضای کار اشتراکی از افراد ماهر و کاربلد کمک بگیرید.
 

طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی چیست؟

در گذشته های نه چندان دور، مدیران با اجاره دفاتر کاری بزرگ، تلاش می کردند تا به هر یک از کارمندان خود یک اتاق مجزا اختصاص دهند. اما امروزه با توجه به افزایش سرسام آور کرایه ها، دیگری دلیلی برای این نوع بذل و بخشش ها وجود ندارد.
امروزه مدیران شرکت های موفق به این نتیجه رسیده اند که باید با کرایه یک دفتر کار کوچک و نقلی و پیاده سازی دکوراسیون اشتراکی، هزینه های جاری شرکت را مدیریت کنند. اما استفاده از طرح های اشتراکی تنها مختص مدیران کم درامد نیست.
امروزه اهمیت روحیه کار تیمی در کارمندان نیز استفاده از طرح های اشتراکی و عمومی را ضروری ساخته است. این بدین معناست که برای خلق یک دکوراسیون کارآمد و حفظ روحیه کار گروهی در کارمندان خود نیاز به استفاده از این طرح خواهید داشت. 
چیدمان مبلمان های اداری و دکوراسیون فضا برای اجرای طرح اشتراکی، چالش های بسیاری به همراه دارد. شاید تصور کنید همین که میزهای کاری مختلف را کنار هم بچینید و کارمندان را به انجام کار تیمی تشویق کنید، در طراحی دفتر کار اشتراکی موفق عمل کرده اید.
اما اینطور نیست. طراحی های پلان باز و اشتراکی برای اینکه کارکرد موثری داشته باشند و منجر به کاهش راندمان کاری نشوند، نیاز به رعایت ده ها نکته اساسی دارند. چرا که همانطور که می دانید به اشتراک گذاشتن یک اتاق با افراد مختلف می تواند بر تمرکز کارمندان اثر گذاشته و راندمان آنان را کاهش دهد.

 


مزیت طراحی دکوراسیون اشتراکی

همانطور که متوجه شدید، مهم ترین مزیت اجرای طرح های اشتراکی صرفه جویی در مصرف هزینه هاست. اما این طرح دکوراسیون تنها به فکر جیب شما نیست. بلکه کارکردهای بیشتری نیز دارد. سایر مزیای طراحی داخلی اداری با مدل های اشتراکی را می توان در موارد زیر برشمرد.

 

 

1.بهینه سازی دفاتر کاری

برای اینکه بتوانید از دفتر کار خود نهایت استفاده را ببرید، باید قید استفاده از حائل ها و تفکیک کننده ها را بزنید. چرا که این تجهیزات اداری نیز به نوبه خود یک فضای گسترده را اشغال کرده و پیوند میان اتاق ها را از بین می برد. صرف نظر کردن از این جداکننده ها می تواند تا حد قابل توجهی به بهینه سازی دکوراسیون اداری کمک کند.

 

 

2.تقویت روحیه کار تیمی

در پلان های باز و دکوراسیون های اشتراکی، کارمندان دائماً در تماس با یکدیگر قرار دارند. همین مسئله موجب می شود تا روحیه کار گروهی آنان تقویت شود. این مسئله در کسب و کارهایی که نیاز به تبادل فکر و ایده دارند، یک مزیت بزرگ به حساب می آید.

 

 

3.صرفه جویی در مصرف هزینه ها با کاهش مصرف مبلمان اداری

در طرح های اشتراکی دیگر ضرورتی در خرید مبلمان اداری مجزا وجود نخواهد داشت. شما می توانید با خرید یک میز کارگروهی، نیاز به خرید چندین میز شخصی را از بین ببرید. سایر خدمات رفاهی نیز به همین شکل بین کارمندان تقسیم می شود و نیاز به خرید مجدد آن از بین می رود. بنابراین می توان گفت، اجرای طرح اشتراکی به مدیریت هزینه ها کمک شایانی می کند.

 

 

4.توزیع عادلانه امکانات

زمانی که دیوارهای حائل را از میان کارمندان بر می دارید، به راحتی تمام امکانات رفاهی را بین آنان تقسیم می کنید. همچنین شرایط محیطی را برای عموم کارمندان یکسان می سازید. برای مثال تقسیم نور و تهویه را عادلانه ساخته و عموم کارمندان را از این دو آیتم تأثیرگذار بهره مند می سازید.

 

 

5.امکان تغییرات سریع

با انتخاب طرح اشتراکی می توانید سرعت بازسازی دفتر کار را در موارد ضروری بالا ببرید. چرا که نیاز به تغییرات اساسی نخواهید داشت. کافیست کمی چیدمان فضا را تغییر داده و متعادل کنید. به همین سرعت تغییرات بزرگ در دکوراسیون دفتر کار شما ایجاد می شود.

 

 

معایب اجرای طراحی دکوراسیون اشتراکی

با وجود مزایای گسترده، اجرای دکوراسیون اشتراکی، با معایبی نیز همراه است. در بررسی مهم ترین این معایب می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1.از بین رفتن حریم شخصی کارمندان

اشتراک تجهیزات اداری و کنار گذاشتن تفکیک کننده ها، منجر به از دست رفتن حریم شخصی کارمندان می شود. اگرچه می توان با چند راهکار ساده یک حریم مشخص میان کارمندان ایجاد کرد، اما در هر حال این مرز از آنچه که در دکوراسیون های بسته ایجاد می شود، بسیار کمرنگ تر است.

 

 

2.از بین رفتن تمرکز کارمندان

استفاده از طرح های اشتراکی در کسب و کارهای مالی و مشاغلی که نیاز به تمرکز دارند، کار نادرستی است. چرا که در این سبک از دکوراسیون، تجمع کارمندان با روحیات مختلف، منجر به ایجاد همهمه می شود. همین سرو صدای اضافه می تواند بر تمرکز کارمندان اثر منفی داشته و موجب کاهش راندمان آنان شود.

 

 

3.افزایش تنش و رقابت های منفی

در صورتی که کارمندان را با روحیات مختلفی که دارند در کنار هم بنشانید، به طور ناخواسته یک فضای رقابتی میان آنان ایجاد می کنید. در بسیاری از موارد رقابت سرسخت میان کارمندان منجر به ایجاد تنش در بین آنان می شود. اما جای نگرانی نیست. با مدیریت صحیح می توان این روحیه را تقلیل داد و دوستی و صمیمیت را جایگزین آن کرد.

 

 

نکات مهم در طراحی دکوراسیون اشتراکی

حالا که با مفهوم طراحی اشتراکی، مزایا و معایب آن آشنا شدید، بهتر است با نحوه طراحی دکوراسیون اشتراکی نیز آشنا شوید. طراحان نماد معماری از نکات زیر برای خلق یک دکوراسیون پلان باز و مشترک استفاده می کنند. شما نیز می توانید با رعایت این نکات یک دکوراسیون کارآمد خلق کنید. با اینحال توصیه می کنیم طراحی دکوراسیون دفتر کار خود را به شکل شخصی و اختصاصی در اختیار طراحان نماد معماری قرار دهید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

 

 

1.نیاز کارمندان را تحلیل و آنالیز کنید

برای اینکه نتیجه ای مطلوب از دکوراسیون اداری اشتراکی بگیرید، لازم است تا کلیه مراحل طراحی را با در نظر گرفتن نیاز کارمندان انجام دهید. بهتر است تا برای هر یک از حوزه های کاری یک فضای اختصاصی طراحی کرده و در آن رفع نیازهای کارمندان این بخش را مورد توجه قرار دهید. برای مثال نور مورد نیاز هر کارمند را به طور مجزا تأمین کنید.

 

 

2.خلاقیت را چاشنی کار کنید

برای اینکه محیط کاری شما خلاق و به روز به نظر برسد، لازم است تا از طرح های روتین دکوراسیون اداری فاصله بگیرید و با اجرای ایده های جدید، کارمندان را به حضور در فضاهای اشتراکی ترغیب کنید. برای اینکار می توانید از مهارت بالای طراحان نما معماری نیز کمک بگیرید.

 

 

3.یک چیدمان متنوع ایجاد کنید

اگر تصمیم دارید تا حس یکنواختی و کسالت را از چیدمان اشتراکی خود دور کنید، لازم است تا فضای کاری خود را به شکل متنوع چیدمان کنید. برای مثال از مبلمان های متنوع استفاده کرده و آن را در مدل های مختلف همچون گرد، اتوبوسی و یا روبروی هم بچینید.

 

 

سخن پایانی

طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی بهترین راهکار برای بهینه سازی فضاهای اداری کوچک است. با رعایت چند نکته ساده و اهمیت به نیاز تمام کارمندان، شما نیز می توانید یک دکوراسیون اشتراکی موفق بسازید. توصیه می کنیم برای دریافت نتایج بهتر، طراحی این نوع دکوراسیون را به طراحان نماد معماری بسپارید.