امروزه طراحی اتاق انتظار به یکی از ارکان مهم طراحی دفتر کار تبدیل شده است. فضای انتظار که با عناوینی همچون اتاق پذیرش نیز شناخته می شود، محلی برای استراحت مراجعه کنندگان است. مشتریان شما پیش از ورود به داخل شرکت در این فضا به انتظار می پردازند. حتماً دقت کرده اید که در هنگام انتظار، توجه انسان به محیط اطرافش بیشتر می شود. 
این یعنی مشتریان شما در اتاق انتظار دکوراسیون محیط را به دقت ارزیابی کرده و تحت تأثیر آن قرار می گیرند. مدیران روشن فکر و خلاق می دانند که طراحی صحیح و مشتری پسند فضای انتظار تا چه حد بر نگرش و دیدگاه مشتریان تأثیر می گذارد. به همین خاطر است که در بازسازی دفتر کار خود، طراحی و چیدمان این فضا را در اولویت قرار می دهند.
تأمین مشخصات ظاهری مطلوب و همچنین ایجاد فضای آسایش و آرامش برای مشتریان، مهم ترین کاریست که طراحان می بایست در طراحی فضای انتظار انجام دهند. نماد معماری توصیه می کند، با توجه به اهمیت بالای دکوراسیون فضای انتظار در افزایش اعتبار شرکت، از طراحان زبده برای ایجاد طراحی های متفاوت و متمایز کمک بگیرید.

 

 

مشخصات فضای انتظار اداری ایده آل

همه ما می دانیم که پروسه انتظار تا چه حد طاقت فرساست. اما اگر دقت کرده باشید، زمانی که در یک محیط لوکس و جذاب قرار می گیریم، این سختی کمرنگ می شود. هرقدر دکوراسیون یک محیط جذاب تر و خاص تر باشد، توجه بیشتری را جلب کرده و برای مدت کوتاهی ما را سرگرم می سازد. کاهش اثرات نامطلوب انتظار و افزایش بردباری مشتریان، مهم ترین مشخصه یک اتاق انتظار مناسب و ایده آل است. سایر مشخصات در موارد زیر خلاصه می شوند.

 

 

•هارمونی رنگ مناسبی دارند

رنگ ها به طرز عجیبی احساسات ما را دگرگون می کنند. شما می توانید برای اینکه تنش را از فضای انتظار دور کرده و آرامش را به مشتریان و مراجعین خود تزریق کنید، از معجزه رنگ های آرامش بخشی همچون آبی و سبز کمک بگیرید. این رنگ ها با تحریک حس آرامش، بردباری را در مشتریان تقویت می کنند.
اما در انتخاب رنگ تنها به فاکتور تأمین آسایش محیطی توجه نکنید. بسیار حائز اهمیت است که در انتخاب رنگ برای دکوراسیون اداری، ماهیت کسب و کار و همچنین ابعاد فضا را نیز در نظر بگیرید. انتخاب رنگ های تیره و گرم برای اتاق انتظار کوچک موجب خفگی در آن شده و آستانه صبر مشتریان را نیز کاهش می دهد.

بهتر است در اینگونه فضاها از هارمونی رنگ های روشن استفاده کنید و از این طریق مشتریان را در تخمین ابعاد فضا به اشتباه بیندازید. چرا که رنگ های روشن می توانند با انعکاس قوی نور، موجب بزرگنمایی در محیط شوند. همچنین لازم است ماهیت کسب و کار و رنگ حاکم بر طراحی داخلی اداری خود را در محیط انتظار بنشانید.
با اینکار مشتریان شما حس و حال شرکت را پیش از ورود به آن متوجه شده و با ورود به فضای اصلی دفتر کار شوکه نمی شوند. همانطور که متوجه شدید انتخاب هارمونی رنگ مناسب برای اتاق پذیرش یک امر کاملاً تخصصی است. شما می توانید برای دریافت بهترین نتیجه با دیزاینرهای نماد معماری مشورت کنید.

 

 

•دارای مبلمان استاندارد و ارگونومیک هستند

در اتاق انتظار ایده آل و استاندارد، از مبلمان های ارگونومیک برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شود. مبلمان اداری استاندارد شرایط مناسبی برای نشستن فراهم می کنند و اثرات نامطلوب نشستن های طولانی مدت را به مراتب کاهش می دهند. شاید در نگاه اول خرید مبلمان های گران قیمت ارگونومی مهم نباشد. 
اما زمانی که متوجه شوید، استفاده از مبلمان اداری غیر استاندارد با ایجاد حس درد در نقاط حساس بدن همچون گردن و ستون فقرات، آستانه صبر آنان را کاهش می دهد، در خرید یک ست اداری استاندارد، تردید نمی کنید. علاوه بر داشتن ساختاری ایمن، مبلمان های ارگونومیک دارای کیفیت بالایی در طراحی و ساخت نیز هستند.

 

 

•از اکسسوری های جذاب و انرژی بخش برخوردارند

برای اینکه بتوانید به جذابیت فضای انتظار اضافه کنید و برای مدت هرچند کوتاه حواس مشتریان را از انتظار طولانی مدت پرت کنید، می توانید از انواع اکسسورهای خلاقانه استفاده کنید. المان هایی که بتواند حس کنجکاوی و تحسین را در مشتریان شما برانگیخته کند. 
همچنین می توانید از المان های طبیعی به منظور تزریق حس نشاط و شادابی استفاده کنید. یک گلدان طبیعی با برگ های سبز و پهن، می تواند حس و حال فضای انتظار را تغییر داده و روحیه بخش عمل کند. 

 

 

•نور مناسبی دارند

برای اینکه انتظار در اتاق پذیرش ساده تر شود، بهتر است نور این فضا را به طور کامل تأمین کنید. کاهش نورهای محیطی با نادیده گرفتن نور طبیعی و تهویه مناسب، موجب ایجاد حس کسالت در مشتریان شده و آن ها را خیلی زود خسته و آزرده می سازد. 
در صورتی که در فضای انتظار پنجره های نورگیر ندارید، از تکنیک های مختلف نورپردازی برای تأمین نور محیطی و همچنین تزئین فضا، استفاده کنید. از آنجایی که نورپردازی دفاتر کاری یک مهارت تخصصی است، بهتر است برای دریافت یک نتیجه مطلوب، انجام اینکار را به افراد فعال در این حوزه بسپارید.

 

 

•از نظم و تعادل بصری برخوردارند

در صورتی که در اتاق انتظار نظم و تعادل کافی وجود نداشته باشد، ذهن بیننده خسته شده و حس کلافگی بر او غلبه می کند. در اتاق انتظار ایده آل، در میان اجزای مختلف اتاق، یک هماهنگی مناسب دیده می شود. این هماهنگی می تواند از طریق استفاده از هارمونی رنگ متعادل و یا استفاده از متریال های یکسان ایجاد شود. در هر حال لازم است از چیدمان های غیر معمول که نظم و تعادل خاصی را در بر ندارند، برای این اتاق خاص، پرهیز کنید. یک چیدمان منظم و متعادل، حس شکیبایی را تقویت کرده و روند انتظار را ساده تر می سازد.

 

 

•مراجعین را سرگرم کنید

در صورتی که بودجه کافی برای خرید اکسسوری های خلاقانه و خاص ندارید، تلاش کنید تا با راهکاری دیگر، مشتریان خود را سرگرم کنید. در این خصوص می توانید چندین مجله را در اتاق انتظار بگذارید تا زمان انتظار به مطالعه مطالب خواندنی بگذرد. همچنین می توانید در اتاق پذیرش یک موسیقی آرام پخش کنید تا اثرات مثبت موسیقی های روحیه بخش، در مشتریان شما تأثیر مثبت بگذارد.