یکی از مهمترین بخشها، قبل از هر گفتوگو، اولین چیزی است که شخص مقابل در دکوراسیون سالن کنفرانس شما میبیند. شما باید همانطور که در دیدارهای رسمی، لباسی آراسته به تن میکنید، محیط مناسب و ایده آلی هم ایجاد کنید تا علاوهبر معرفی درست و هدفمند شما، زمینه ارائه و گفتوگویی اثربخش را به وجود آورد. وجود فضای مناسب، تاثیر صحبتهای شما را چند برابر میکند. یکی از بخشهای مهم در ایجاد محیط حرفهای و تاثیرگذار، مبحث طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و نورپردازی است. در همین راستا همراه این مقاله باشید تا بدانید چگونه با نورپردازی سالن کنفرانس، ارائه خود را موثرتر کنید.

 

انواع نورپردازی سالن کنفرانس، تنوعی در اثربخشی

توجه به نورپردازی سالن کنفرانس در طراحی اداری بسیار اهمیت دارد. این نورپردازیها میتوانند با توجه به هدف کاربران بهصورتهای مختلفی ارائه شوند. دانستن اهداف کاربری و نکات مربوط به نورپردازی سالن کنفرانس، باعث میشود تا بتوان از هدر رفت انرژی، زمان و هزینهها، جلوگیری کرد و بهترین نتیجه را به دست آورد. در همین راستا، ابتدا با انواع کلی نورپردازی در طراحی سالن کنفرانس اداری آشنا خواهید شد.

نورپردازی عمومی

در این نوع نورپردازی، تمامی منابع سیستم نوری محیطی در اجزای سالن کنفرانس، مورد استفاده قرار میگیرند. در این سبک از نورپردازی، منابعی مانند سیستم نوری دیواری، سقفی و کلیه نورهای محیط، روشن و فعال هستند و عملیات نوردهی را انجام خواهند داد. چراغهای سقفی، بردهای نصب شده روی دیوار، وال واشرها و... میتوانند نمونههایی از منابع نوری در نورپردازی عمومی باشند. 

نورپردازی اختصاصی

در این سبک، درصد بالایی از میزان نور موجود، روی سن متمرکز میشود. نور ساطع شده از دیگر منابع نوری، تا حد زیادی کاهش پیدا میکنند تا تمرکز بر نقطه مورد نظر اعمال شود. در این حالت، نورپردازی میتواند در شکلهای متفاوت و متنوع بر سن متمرکز باشد.

کدام سبک نورپردازی مناسب شما است؟ 

ممکن است در میان اطلاعات فراوان و گاه تخصصی، درباره نورپردازی اتاق کنفرانس و طراحی دفتر کار خود سردرگم شده باشید. نیازی به نگرانی نیست! در این قسمت به شما گفته خواهد شد که کدام اطلاعات در انتخاب بهترین نورپردازی مناسب شما، لازم و ضروری هستند.
در ابتدا باید بدانید، انتخاب دقیق طراحی نورپردازی و طراحی اتاق کنفرانس، باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود؛ در غیر این صورت، صرفا یک اتاق معمولی خواهید داشت که استراتژی نورپردازی بهخصوصی ندارد. با توجه به اهمیت بیانشده در ابتدای مقاله، درباره تاثیر و اهمیت نورپردازی، درصورت وجود شرایط مناسب و بودجه کافی، بهتر است از امتیاز این شرایط سودبخش استفاده کنید. در ادامه اطلاعات کاربردی این مقاله به انتخاب بهتر شما کمک خواهد کرد. شما باید بدانید، انتخاب نورپردازی مناسب هر اتاق کنفرانس به عوامل مختلفی مانند؛ ابعاد سالن مورد نظر، سقف اتاق کنفرانس و کاربردی که شما از اتاق ایدهآل خود دارید، وابسته است.
آیا تنها بهدنبال سالنی هستید که در آن مذاکرات و جلسات خود را برگزار کنید؟ آیا وجود فناوری دیجیتال مانند بردها، پروژکتورها و... برای فعالیت شما لازم و ضروری است؟ اگر جوابتان به سوال قبل بله است، در حوزه دیجیتال، دقیقا به چه ابزار صوتی و تصویری نیاز دارید؟ شما با در میان گذاشتن اهداف و امکانات خود با کارشناس متخصص، میتوانید بهترین گزینه انتخابی خود را پیدا کنید.

مهمترین ویژگی نور مناسب سالن کنفرانس چیست؟

میزان و شدت نور در اتاق کنفرانس بسیار اهمیت دارد. نور باید، به میزان کافی و با شدت طبیعی باشد. اگر میزان و شدت آن کم باشد، باعث خستگی زود هنگام مخاطب و اگر شدت و میزان آن زیاد باشد، چشم مخاطب را اذیت خواهد کرد. درباره رنگ نور مناسب هم باید گفت، درست است که نور گرم (زرد) آرامشبخش و نور سرد (آبی مایل به سفید) تمرکز را بیشتر میکند؛ اما تا جای ممکن از نور خنثی استفاده کنید و نور گرم به طور کلی کمتر استفاده شود. 
مطابق با استاندارد اروپا درباره طراحی نورپردازی سالنهای کنفرانس و همایش، شدت نور این سالنها، باید معادل 500 لوکس با شاخص رنگ 80Ra باشد. همچنین درجه خیرگی 19 با یکنواختی 6/0 موارد دیگری درباره استاندارد مورد تایید، برای نورپردازی سالنهای کنفرانس است.

 

 

راهی سریع برای تغییر نور دلخواهتان

وجود سیستم تنظیم نوردهی برای نورپردازی سالن کنفرانس بسیار مهم است. این سیستم برای تنظیم و تغییر میزان نور استفاده میشود. بهوسیله آن، میتوان میزان نور دلخواه و مورد نظر را در سریعترین حالت و در مواقعی، همزمان با دیگر تغییرات نوری اعمال کرد، بهطوری که با خاموششدن نور یک بخش، نور قسمت دیگر روشن میشود. این سیستم با سوییچها و کنترل دستی، مورد استفاده قرار میگیرد. در این حالت تعداد سوییچهای کمتر، سرعت و هماهنگی تغییرات نورپردازی را بیشتر میکند. در موارد پیشرفتهتر با دادن برنامه و پیشفرض قبلی، تغییرات در سریعترین زمان و بهصورت هدفمند، اعمال میشوند. استفاده از سیستم تنظیم نورپردازی باعث میشود انرژی کمتری نیز مصرف شود و برای هر هدف مقدار نور لازم فراهم آید.

هر یک از سبکهای نورپردازی چه هدفی را دنبال میکنند؟

هر یک از نورپردازیهای موجود در سالن کنفرانس، اهداف متفاوتی در خود دارند. این مسئله باعث میشود نوع طراحی و سناریو نورپردازی مورد نظر، تغییر پیدا کند. در اینجا به انواع سناریو نورپردازی و هدف اشخاص در انتخاب هر یک از آنها میپردازیم.

تمام تجهیزات نوری روشن است

این نوع نورپردازی، زمانی است که در دکوراسیون اداری سالنهای کنفرانس از تابلوها و دیگر وسایل دیداری استفاده میشود. در این حالت تمامی تجهیزات نوری برای دید حداکثری روشن میشوند.

روشنبودن بخشهای نوری محیطی 

در این سناریو نورپردازی، صرفا مذاکره با مخاطب یا یادداشت برداری نکات، مورد نظر مخاطبان قرار دارد. در این حالت، نور عمومی و محیطی مناسب و کافی خواهد بود. 

وجود حداقل نور محیطی اتاق

زمانیکه در جلسات از پروژکتور استفاده میشود، نور محیطی به حداقل خود یعنی 25درصد کاهش پیدا میکند. در این حالت، نور کافی برای یادداشت برداری، تردد و... وجود دارد. همچنین نور زیاد، مانع نمایش درست و کامل تصویر نخواهد شد.

ترکیبی از هر دو گزینه قبل

در این حالت نور محیطی 25 درصد و نور وال واشر 50 درصد است. در این سبک کنفرانسها، پروژکتور و تابلوهای دیواری، همزمان مورد استفاده قرار میگیرند.

 

تجهیزاتی که روشنایی بخش جلساتتان خواهند بود

هر یک از منابع مورد استفاده در تامین روشنایی محیط، ویژگیهای مخصوص به خود را دارند که با توجه به هدف، میتوان از آنها در قسمتهای مختلف محیط اداری، طراحی سالن همایش، طراحی سالن کنفرانس و مکانهای مشابه، استفاده کرد. در ادامه، اسامی پرکاربردترین این منابع، برایتان جمعآوری شده است.
انواع چراغها، پنلهای LED (این چراغها انرژی کمتری استفاده میکنند و نور با کیفیتی ارائه میدهند)، OLED، لامپهای SMP، مووینگ هدها، لامپهای فلورسنت، وال واشرها، نور افکنها، نورهای دکوراتیو، نورهای مخفی و سقفی در قیمتهای متفاوت وجود دارند که میتوانند با توجه به هدف مورد نظر تهیه شوند.

مهمترین نکات در نورپردازی سالنهای کنفرانس 

در نورپردازی سالنهای کنفرانس، برخی نکات وجود دارند که توجه به آنها بسیار اهمیت دارد و کیفیت و تاثیرگذاری این طراحی را بیشتر کند. این نکات موارد زیر هستند:
•    نور محیط باید بهصورتی باشد که تمامی اجزای اتاق کنفرانس بهخوبی دیده شود. همچنان تمرکز افراد از بین نرود و مخاطب بعد از مدتی احساس خستگی نداشته باشد. نور سالن کنفرانس نباید خیرگی (تابش نور اذیتکننده چشم) داشته باشد. بهطور کلی، روشنایی موجود باید یکنواخت باشد و در کل فضا، ساطع شود و تجهیزات نوری در دید مخاطب قرار نگیرد.
•    در طراحی نورپردازی مناسب، باید به وسایل موجود در اتاق کنفرانس نیز توجه شود. اگر وسایل موجود، نورها را بسیار بازتاب میدادند باید نورپردازی در حالتی باشد که بازتاب نور را به حداقل برساند. 
•    برای بالابردن تمرکز مخاطبین، نورپردازی، ساده انجام شود. نورپردازی مکمل زیبایی سالن باشد و این زیبایی را حفظ کند.
•    برخی نورهای ورودی به اتاق مانند؛ نورهای پنجره، مدیریت شود. با استفاده از لوکس متر میزان روشنایی اتاق کنفرانس را بررسی کنید تا به روشنایی ایدهآل دست یابید. روشنایی هر صندلی یا هر نقطه باید بررسی شود تا در میزان مناسبی قرار داشته باشد.
•    نور باید به شکلی تنظیم شده باشد که هنگام استفاده مخاطبین از صفحه نمایش، روی صفحه مورد نظر قرار نگیرد. در حالتهای دیگر هم مانعی برای فیلمبرداری از محیط نشود و روی لنز دوربینها نباشد.
•    در هنگام انتخاب تجهیزات روشنایی، توجه داشته باشید که منابع روشنایی، انرژی حرارتی زیادی نداشته باشند. وجود این حالت در مواقعی میتوانید محیط را برای مخاطب آزاردهنده کند.
•    کیفیت تجهیزات نوری باید بالا باشد تا بتواند با کیفیت بالا و در مدت زمان بیشتری استفاده شود. این تجهیزات نباید دچار لرزش و سوسو باشند؛ چرا که، در این صورت، علاوهبر اذیتکردن چشم مخاطب، حالت رسمی و حرفهای نخواهد داشت و هزینههای بیشتری را هم برایتان به وجود میآورد.

هر آنچه که باید درباره نورپردازی سالن کنفرانس بدانید

نورپردازی سالن کنفرانس، تنها یک نوربخشی ساده نیست. داشتن فضایی رسمی، حرفهای و هدفمند، میتواند اطلاعات خوب و تاثیرگذاری را به مخاطب تجاری شما، منتقل کند. در ادامه نیز با بودن در شرایط محیطی ایدهآل و گفتوگویی اثربخش، میتوان به نتایج سودمند تجاری رسید. نور مناسب در طراحی سالن کنفرانس، باید از ویژگیهای بهخصوصی برخوردار باشد تا بتواند هدف مورد نیاز کاربران را تامین کند. در ابتدا برای انتخاب طرح نورپردازی مناسب، باید به سالن کنفرانس مورد نظر، تجهیزات و هدف کاربری، توجه داشت. در ادامه بهتر است درباره انواع تجهیزات نوردهی مانند؛ انواع لامپها و نکات پراهمیت و مورد توجه در طراحی نوردهی اتاق کنفرانسها بیشتر بدانید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در آخر در نظر داشته باشید، استفاده از سناریو نورپردازی و مزایای آن، مستلزم حضور یک فرد با تجربه و با دانش است تا بتواند به درستی شما را راهنمایی کند. توصیه میشود برای استفاده بیشتر از تجهیزات و جلوگیری از هزینههای اضافی، از ابتدا باکیفیتترین وسایل موجود در هر بخش را برای تجهیز سالن کنفرانس تهیه کنید.

سوال متداول

چرا نورپردازی سالن کنفرانس اهمیت دارد؟
داشتن فضای اداری حرفهای، زیبا و مناسب، میتواند اعتبار و جایگاه شما را در دید مخاطب تجاریتان افزایش دهد. این نورپردازی اگر به درستی انجام بگیرد، میتواند در نگاه اول نماینده ویژگیهای شما و شرکتتان باشد.
در طراحی نورپردازی، توجه به چه مواردی لازم و ضروری است؟
انتخاب طراح آگاه و با تجربه، شناخت هدف خود در استفاده از سالن کنفرانس مورد نظر، انتخاب سناریو مناسب و تجهیزات با کیفیت.