تفاوتی ندارد از کدام پارتیشن برای تفکیک فضای اداری استفاده می کنید، در هر حال پارتیشن بندی به شما در خلق یک فضای بهینه، کارآمد و ایجاد حریم شخصی برای کارمندان کمک خواهد کرد. اگر تصمیم به استفاده حداکثری از فضای اداری خود گرفته اید، لازم است از تکنیک های مختلف پارتیشن بندی کمک بگیرید تا یک فضای بهینه و کارآمد خلق کنید. نماد معماری استفاده از پارتیشن ها را برای تفکیک اصول فضا در دفاتر کاری کوچک و بزرگ توصیه می کند. 

 

 

پارتیشن اداری چیست؟

پیش از اینکه به بررسی اهمیت پارتیشن در طراحی فضای اداری بپردازیم، به معرفی پارتیشن های اداری می پردازیم. حتماً شما نیز در زمان حضور در دفاتر کاری مختلف، پارتیشن های اداری را دیده اید. این دسته از تفکیک کننده ها با حضور در دکوراسیون اداری، آن را به شکل منطقی و استاندارد تقسیم بندی کرده و یک ظاهر جذاب نیز به طراحی دفتر کار می دهند.
در دفاتری که اثری از طراحی دکوراسیون داخلی نیست، پارتیشن ها به ایجاد یک سبک خاص و متفاوت کمک می کنند. این تفکیک کننده ها همچنین درایجاد حریم شخصی، کنترل آلودگی های صوتی و جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی نیز موثر عمل می کنند. کارکرد موثر پارتیشن های اداری در تفکیک صحیح فضای اداری موجب شده تا تنوع قابل توجهی از آن روی کار بیاید.
دیگر تفاوتی ندارد طراحی دفتر کار شما از نوع کلاسیک باشد و یا مدرن. می توانید از پارتیشن های چوبی برای دکوراسیون های کلاسیک و از نمونه های شیشه ای برای دفاتر مدرن استفاده کنید. قیمت پارتیشن اداری در تناسب با ابعاد آن و همچنین کیفیت متریال به کار رفته در پارتیشن متفاوت خواهد بود.

 

 

استفاده از پارتیشن در طراحی فضای اداری چه اهمیتی دارد؟

حالا به پاسخ اصلی سوال خود می رسیم. به نظرتان واقعا چرا فضاهای کاری به تفکیک و پارتیشن بندی احتیاج دارند؟ همانطور که متوجه شدید مهم ترین کارکرد پارتیشن ها تقسیم بندی فضاست. هر یک از کارمندان، کارشناسان و مدیران به سطح مختلفی از فضا برای انجام فعالیت های اداری احتیاج دارند. 
اما معمولاً در دفاتر کاری دیوارها و سایر حائل ها نمی توانند برای هر یک از پرسنل، یک فضای مجزا خلق کنند. همین مسئله در اغلب مواقع موجب هم نشینی کارمندانی می شود که هیچ تناسب شغلی با یکدیگر ندارند. به مرور تنش های شغلی و رفتاری در این افراد بیشتر شده و به روحیه کار تیمی آنان لطمه می زند. بنابراین می توان گفت، مهم ترین مزیت استفاده از پارتیشن اداری، تفکیک فضا بر اساس رتبه شغلی کارمندان است.
از سوی دیگر پارتیشن های اداری به خصوص نمونه های شیشه ای و فریم لس، تأثیر بسیار مثبتی در استفاده از انرژی های مفید دارند. با استفاده از این نوع پارتیشن ها می توان نور طبیعی خورشید را به تمام محیط منتقل کرد. همچنین مانع از اتلاف انرژی های حرارتی شد.
اما این تنها نکته مهم در پارتیشن بندی فضای اداری نیست. پارتیشن بندی صحیح و اصولی، در طراحی دفتر کار بهینه تأثیر بسزایی دارد. می توان با استفاده صحیح از پارتیشن ها میزان استفاده از فضا را به حداکثر ممکن رساند. این یعنی هیچ یک از بخش های فضا دچار پرتی نشده و از تمام قسمت های محیط برای انجام فعالیت های اداری استفاده می شود.
با بهینه سازی فضا می توان شرایط را برای استخدام کارمندان بیشتر هموار نمود. همچنین کارمندان را در دسترسی به فضاهای بزرگ و وسیع همراهی کرد. این دو مورد را می توان مهم ترین دلایل در پارتیشن بندی فضای اداری دانست.
اما به خاطر داشته باشید، تفکیک صحیح فضا با استفاده از پارتیشن، یک اقدام کاملاً تخصصی است که نیاز به مهارت بالایی دارد. پس تصور نکنید که به تنهایی می توانید یک تفکیک بهینه و استاندارد ایجاد کنید. در این خصوص بهتر است از اهالی فن کمک بگیرید.

 

 

مزیت استفاده از پارتیشن اداری

در بسیاری از موارد مدیران چاره ای جز پارتیشن بندی فضای اداری ندارند. چرا که عملاً در طراحی داخلی اداری از تکنیک های مناسبی برای تقسیم فضا استفاده نشده است. اما در برخی موارد نیز ضرورتی برای استفاده از پارتیشن احساس نمی شود. اما می توان با پارتیشن بندی از سایر مزایای یک پارتیشن خوب و حرفه ای، بهره مند شد. در یک نگاه کلی می توان مزایای پارتیشن بندی اداری را در موارد زیر عنوان نمود.

 

 

•جلوگیری از انتقال آلودگی های صوتی

اگر در حال بازسازی دفتر کار خود هستید، توصیه می کنیم از یک پارتیشن دو جداره با کیفیت، در بخش هایی از محیط که نیاز به سکوت و تمرکز دارد، استفاده کنید. بدون شک نتیجه کار شما را شگفت زده خواهد کرد! انواع پارتیشن های دوجداره چوبی، فلزی و شیشه ای می توانند با جلوگیری از انتقال صوت، محیطی دنج و آرام خلق کنند. در پی این مزیت مهم، کارمندان تمرکز بیشتری یافته و راندمان کاری خود را افزایش می دهند.

 

 

•ایجاد یک دکوراسیون متفاوت و خاص

برای مدیرانی که تصمیم به طراحی دکوراسیون دفتر کار خاص و متمایز گرفته اند، استفاده از پارتیشن ها راهگشا خواهد بود. چرا که پارتیشن های اداری به طرز قابل توجهی کیفیت دکوراسیون را بهبود داده و به شخصی سازی فضاهای کاری کمک می کند. برای مثال در بسیاری از پارتیشن های شیشه ای، امکان چاپ لوگو و نشان تجاری بر بدنه پارتیشن وجود دارد.
با اینکار می توانید طرح انحصاری خود را به دکوراسیون اداری اضافه کرده و مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهید. همچنین می توانید با استفاده از پارتیشن های مدرن همچون پارتیشن چوبی متخلخل، پارتیشن شیشه ای فریم لس و پارتیشن های فلزی مینیمال، جلوه ای لوکس و لاکچری در محیط کار خود ایجاد کنید. 

 

 

•صرفه جویی در مصرف انرژی

پارتیشن های اداری به خصوص نمونه های دو جداره، کارکرد موثری در جلوگیری از انتقال انرژی حرارتی دارند. با استفاده از پارتیشن دو جداره شیشه ای و یا چوبی، می توان مسیر انتقال گرما و سرما را محدود کرد و از این طریق آسایش محیطی لازم برای انجام فعالیت های اداری را تأمین نمود. همچنین با جلوگیری از اتلاف انرژی هزینه های جاری شرکت را نیز کاهش داد.

 

 

•اقدامی اقتصادی و مقرون به صرفه

اگر تصمیم به تفکیک فضای اداری گرفته اید، بهتر است استفاده از دیوارهای حائل را به جهت بالا بودن هزینه طراحی و اجرای آن کنار بگذارید. در این خصوص استفاده از پارتیشن گزینه مناسبی خواهد بود. نماد معماری به مدیرانی که اقدام به اجاره دفتر کار کرده اند و تصمیم به جابجایی دارند، استفاده از انواع پارتیشن های متحرک که قابلیت باز شوندگی دارند را توصیه می کند. پس از این آن ها می توانند اجزای پارتیشن را از یکدیگر تفکیک کرده و در دفتر کار جدید خود پیاده کنند.

 

 

انواع پارتیشن اداری 

حالا که با اهمیت و مزیت استفاده از پارتیشن اداری در دکوراسیون دفتر کار آشنا شدید، بد نیست با انواع پارتیشن های محبوب و پرکاربرد نیز آشنا شوید. طراحان نماد معماری لیستی از محبوب ترین انواع پارتیشن های اداری تهیه کرده اند که شامل موارد زیر می شود.

1.    پارتیشن چوبی ساده
2.    پارتیشن چوبی در طرح سنیت و یا کلاسیک
3.    پارتیشن شیشه ای فریم لس
4.    پارتیشن های شیشه ای دو جداره
5.    پارتیشن اداری متحرک
6.    پارتیشن فلزی ساده
7.    پارتیشن ایستاده اداری
8.    پارتیشن صفحه آکوستیک