برای بازسازی دفتر کار و تغییر در دکوراسیون اداری لازم است در وهله اول با ابعاد و استانداردهای فضایی دفاتر کاری آشنا شوید. رعایت این استانداردها کمک شایانی به تقسیم و تفکیک صحیح فضای اداری می کند. این یعنی هر یک از کارمندان به ابعاد مناسب اتاق برای انجام فعالیت های اداری دست پیدا می کنند.

علاوه بر تفکیک فضای اداری، استانداردهای فضایی، نوع دکوراسیون اداری، رنگ های موجود در آن، میزان تهویه و نورپردازی محیط را نیز مورد توجه قرار داده است. می توان نتیجه گرفت، استانداردهای فضایی تمام شمصخات محیط اداری شما را مورد هدف قرار داده و با ارائه ابعاد دقیق، طراحان را در خلق یک فضای بهینه و استاندارد، یاری داده است.
نماد معماری توصیه می کند برای تقسیم فضاهای اداری خود از دانش طراحان حرفه ای کمک بگیرید. با اینکار می توانید بهترین بهره را از فضای اداری خود ببرید. در غیر این صورت تفکیک فضای اداری شما صحیح نبوده و استانداردهای فضایی به طور کامل رعایت نمی شوند.

 

 

ابعاد و استانداردهای فضایی چیست؟

پیش از اینکه به بررسی نحوه اعمال استانداردهای فضایی بپردازیم، بد نیست اطلاعات خود را در خصوص ماهیت اصلی این قوانین بالا ببریم. در این خصوص توجه شما را به یک مثال ساده جلب می کنیم. حتماً تاکنون با واژه ارگونومیک برخورد کرده اید.
اساساً بسیاری از لوازمی که به طور مستقیم مورد استفاده انسان قرار می گیرند، همچون میز و صندلی و حتی بالشت، برای اینکه شرایط مناسبی برای بدن فراهم کنند، به استانداردهای ارگونومیک مجهز می شوند. این دسته از استانداردها در تناسب با فرم طبیعی بدن شکل گرفته و تلاش می کنند تا رفاه و آسایش او را تأمین کنند.
استانداردهای فضایی نیز دقیقاً کارکرد استانداردهای ارگونومیک را دارند. با این تفاوت که تغییرات لازم برای دستیابی به آرامش و آسایش را در محیط پیرامون شما لحاظ می کنند. محیط هایی که بر اساس استانداردهای فضایی طراحی و شکل می گیرند، بهترین کارکرد را در تأمین آسایش محیطی دارند. استانداردهای فضایی با تغییر در ابعاد محیط موجب ایجاد مزایایی همچون موارد زیر می شوند.
•به بهبود کیفیت دکوراسیون دفتر کار کمک کرده و با تضمین سلامت کارمندان راندمان کاری آنان را بهبود می دهند.
•به افزایش انعطاف پذیری محیط کمک می کنند.
•به تفکیک فضا بر اساس نیاز کارمندان کمک می کنند.
•با ایجاد یک دکوراسیون زیبا و تفکیک شده، ارزش های بالای شرکت را منعکس می کنند.
•با استفاده بهتر از سطوح دفاتر کاری، به استفاده حداکثری از فضای اداری کمک می کنند.
•منجر به طراحی یک دفتر کار با کیفیت شده و در نهایت روحیات کارمندان و مشتریان را نیز بهبود می دهند.
•با بهینه سازی فضای اداری به کاهش هزینه های شرکت کمک می کنند.

 

 

نحوه اعمال استانداردهای فضایی در طراحی دفتر کار

برای اینکه طراحی دفتر کار خود را مطابق با استانداردهای فضایی انجام دهید، لازم است تا از طراحان نماد معماری کمک بگیرید. اگرچه ابعاد و استانداردهای فضایی یکسان است، اما نحوه اعمال آنان در محیط های مختلف تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد. به هیچ وجه نمی توانید دفاتر کاری مختلف را مشابه با یکدیگر چیدمان کرده و انتظار نتایج شگفت انگیز داشته باشید. دیزاینرهای نماد معماری، از استانداردهای زیر برای ساخت یک دفتر کار استاندارد و بهینه استفاده می کنند.

 

 

1.تفکیک محدوده های کاری بر اساس فرم طراحی

همانطور که می دانید دفاتر کاری با طرح های مختلفی همچون پلان باز، پلان بسته، شکل U و با کاربری های عمومی و خصوصی ساخته می شوند. پیداست که استانداردهای طراحی و ساخت دفاتر مختلف، تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد. برای مثال در طراحی پلان باز از هیچ دیوار و مسدود کننده در میان میزهای مختلف استفاده نمی شود. مشخصاً محل قرارگیری میزهای اداری در طراحی پلان باز با طراحی سلولی و یا پلان بسته کاملاً متفاوت است.

 

 

2.چیدمان استاندارد تجهیزات اداری

ابعاد و استانداردهای فضایی تنها به تفکیک فضا و یا نحوه چیدمان مبلمان اداری اختصاص نمی یابد. بلکه نحوه چیدمان پارتیشن ها و قفسه ها را نیز در بر می گیرد. برای مثال در تعیین استاندارد قرار گیری کشو ها و کمد ها، می بایست فضای کافی برای خروج کشوها در نظر گرفت.
به گونه ای که باز کردن کشو منجر به مسدود شدن مسیر از قسمت پستی نشود. از آنجایی که از پارتیشن ها به منظور ایجاد حریم شخصی برای کارمندان استفاده می شود، ارتفاع آن ها می بایست در تناسب با سطح دید افراد در حالت نشسته و ایستاده تعیین شود. 

 

 

3.تعیین ابعاد فضای کار در تناسب با نوع کار

برای اینکه هر کارمند بتواند در یک فضای مطلوب به کار و فعالیت بپردازد، حداقل متراژ را 4 متر مربع برای هر فرد در نظر گرفته اند. اما این عدد در کارمندهایی که مشغول به نقشه کشی و انجام فعالیت های خاص هنری هستند، بیشتر خواهد بود.
ابعاد و استانداردهای فضایی برای دفاتری که نیاز به نگهداری از اوراق دارند، 1 متر مربع فضا، برای قرار دادن کشو و یا قفسه، 1 متر مربع به ازای هر فایل و برای فضای ملاقات و صندلی مهمان نیز 1.5 متر مربع فضا به ازای هر صندلی اضافه در نظر گرفته است.

 

 

4.رعایت استانداردهای بین المللی

طراحان نماد معماری در طراحی داخلی اداری از استانداردهای بین المللی رایج، همچون ایزو و HSE استفاده می کنند. استاندارهای ایزو 6358 به طراحی دکوراسیون اداری مطابق با قوانین ارگونومی توجه می کند. با اعمال این استانداردها در طراحی فضای کار می توان راحتی و آسایش کاربران را تأمین و بر میزان بازدهی آنان نیز اثرات مثبت گذاشت.
استانداردهای HSE به شکل کامل تری به تعیین ابعاد و استاندارد های فضایی اختصاص یافته و به طور کامل استاندارد های لازم برای طراحی یک فضای کاری را بر اساس تعداد کارمندان و همچنین مدت زمان حضور آنان در دفتر کار، عنوان کرده است. برای مثال برای هر یک از کارمندان برای فعالیت در یک فضای اختصاصی 11 متر مربع فضا در نظر گرفته است.

 

 

5.توجه به پارامترهای مهم در استانداردهای فضایی

برای اینکه بتوان یک محیط استاندارد و بهینه طراحی نمود، لازم است علاوه بر تأمین فضای کافی به تأمین پارامترهایی همچون نور مناسب، تهویه کافی، دکوراسیون مطلوب و حتی انتخاب صحیح رنگ برای دکوراسیون اداری پرداخت. تنها در این شرایط است که می توان انتظار داشت دکوراسیون اداری شما، شرایط محیطی مناسبی خلق کرده و راندمان کاری کارمندان را بهبود دهد.